torsdag den 12. september 2013

School start

Efter tre måneders ferie var det nu tid til at skulle i skole igen. Den første skoledag var en dag, jeg havde set frem til men også frygtet. Jeg startede dagen med at vågne op klokken 6:30, hvilket var næsten uoverskueligt efter alt den ferie. Men jeg kom op, fik spist min havregrød og kom af sted.

Det hele var en meget speciel oplevelse. Jeg var stort set forvirret hele dagen, men folk var heldigvis søde til at guide mig på rette vej. Jeg har aldrig følt mig så fremmed, som jeg gjorde den dag. "Fremmed" lyder hårdt, men det var egentlig ikke en dårlig følelse, jeg følte mig bare "foreign." Folk kan ikke rigtig udtale mit navn, og Danmark er ikke lige et land, folk her i Minnesota hører mest om, så jeg fortæller meget om mit hjemland. Anyway dagen gik godt, jeg fik prøvet alle mine klasser, og de virkede ikke alt for svære (boy I was wrong) -så jeg gik hjem glad og tilfreds.

Nu har jeg efterhånden været i skolen i snart to uger. Jeg har mine op og nedture. Klasserne er MEGET hårdere, end jeg troede. Jeg er nødt til at koncentrere mig om at følge med ti gange hårdere end de andre elever, fordi engelsk jo ikke er mit modersmål. Fx chemistry and math, jeg har altid været god i disse fag i Danmark, men nu hvor jeg er nødt til at lære, hvad alt hedder på engelsk, er fagene lige pludselig en del hårdere. Lærerne giver ikke nogen special treatment til udvekslingsstudenter, så jeg skal også skrive engelsk essay (som jeg aldrig har prøvet før), tage test der omhandler ord, jeg ikke forstår og deltage i timerne. Samtidig er jeg gået fra niende klasse i Danmark til 12. klasse her i USA, så niveauet er i mange af timerne højere, end hvad jeg har været vant til. Nogle dage er alle lektierne og quizzerne bare for meget. Men som jeg altid har sagt, jeg kan lide udfordringer, og udfordringer -det får jeg i hvert fald her! ;)

Jeg starter dagen med Art, fortsætter med Homeroom class, Chemistry, US History, Math (Trig and Stats), lunch break, English, Study Hall and Business Class. Skolen slutter klokken 15:00, og så tager jeg bussen direkte til Cross Country. Jeg er først hjemme klokken kvart over 6 hver dag, så der er ikke meget tid til sjov og ballade i hverdagen. HELDIGVIS er folk på min skole enormt søde, og det er det sociale, der holder mig i gang på de hårde dage. Alle er nysgerrige og interesserede, og vi har meget sjov med at sammenligne Danmark og USA.

I fredags var jeg til min skoles fodbold kamp. Det var fantastisk at opleve den berømte School Spirit til kampen og se, hvor mange der kom og støttede op om holdet. Efter kampen tog vi på Buffalo Wild Wings, hvor vi fortsatte "festen" -Så overdrevet fedt! :) Jeg har også været til mine egne cross country meets, hvor vi løber 5 km mod andre skoler. Jeg løber 5 km på cirka 22 minutter, hvilket jeg selv er stolt af, men mange andre kan løbe de 5 km på 18-19 minutter.... I weekenden var jeg ude og fiske igen, hvilket jeg er begyndt at holde meget af.

Alt i alt går alting godt. Jeg er stadig i live, og jeg nyder livet her i Minnesota! :)
Out fishing again

 Alex og jeg, første skoledag
 Slik og grødris sendt helt fra verdens bedste familie i Danmark
 Throwing knives with Alex
Kat er scary, just saying


 First football game :) so much fun
Renaissance festival med elefanter :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar